Tinkebell - SAVE OUR CHILDREN : De lessen van de Oostvaardersplassen #ovp

Ik kom uit de flevopolder. De Oostvaardersplassen zijn me zeer geliefd en bekend. Een prachtig gebied was het. Maar nu niet meer. Er naast in de zomer surfen en zwemmen, in de winter schaatsen, en in de trein erlangs naar Delft (lang geleden). In de zomer naar 'de vogelhut'. Nostalgie dus. En toch krijgt Staatsbosbeheer een rode kaart van me. Hoe kunnen ze zo stom zijn om te denken dat er zoiets als evenwicht bestaat. Ingrijpen zeg ik, heel snel. Nu bijna 4500 grote grazers zonder natuurlijk vijand, 10 jaar gelden nog maar 2000. 4500 is teveel.

De Oostvaardersplassen is immers ook het verhaal van een afgesloten stuk land waar nooit evenwicht kan ontstaan. Afschieten of bijvoeren is het verhaal (ik ben voor afschieten, de mens als natuurlijke predator). Voor onze hele aarde is het niet anders. Kijk nog eens naar de film van Tinkebell. Maar voordat je naar #SAVEOURCHILDREN kijkt, kijk dan eerst eens goed naar deze onderstaande #OVP film ‘Een droog, kaalgevreten gebied waar geen reet meer zit’ en lees het artikel op Foodlog. Discussies over biologische, stadslandbouw versus intensief zijn dus niet relevant. De lessen van de Oostvaardersplassen zijn dat wel. En wie kent ze?






Gisteravond met eigen ogen maar eens gaan kijken naar De Nieuwe Wildernis. Ik ben geboren en getogen in wat nu Lelystad heet, en de Oostvaardersplassen -het natuurgebied om de hoek- ken ik dus goed. Schaatsen in de winter, naar de vogelhut in de zomer met mijn vader. Tijdens mijn studietijd keek ik elke keer dromerig uit de trein naar de OVP als ik van Delft naar mijn ouders reed. De film De Nieuwe Wildernis is heel fraai, het niveau van BBC Earth wordt niet gehaald, maar de landschapsopnamen zijn echt de moeite waard om te bekijken in de bioscoop. Ja, ik zal wel romantische gevoelens hebben bij de OVP ...

De OVP is zeker geen boerderij, de kritiek richting staatsbosbeheer zijn onterecht. Ik vind dat we trots moeten zijn op verwilderde gebieden zoals de Veluwe en de OVP. Beide zijn 'ontstaan' door menselijk ingrijpen, maar wat geeft dat. Ruwe/rauwe natuur is er verder niet meer in Nederland. De bossen en vennen rondom Oisterwijk zijn fraai, klopt, maar ruwe natuur? Neen, niet echt. Zeeland en de friese meren dan?  Ook mooi, maar geen rauwe natuur. Ja, en de duinen zijn ook mooi. Maar geloof me de OVP zijn mooi en bijzonder. Net doen alsof het een grote boerderij is, is echt ongepast. Ik ben blij dat LTO geen inspraak heeft ...

En toch heb ik ook zorgen. Ik heb ook de indruk dat er nu veel teveel grote grazers zijn (nu bijna 4500, 10 jaar geleden nog maar 2000). Dat de diversiteit volgens kenners lijkt af te afneemt. Dat de struiken en bomen te leiden hebben onder de hoeveelheid paarden en runderen. Maar dan kan een bewuste keuze zijn. De OVP kan immers geen natuur zijn zonder blijvend ingrijpen van de mens. Bijvoeren is niet-natuurlijk, en ik denk dat 'de mens' daarom de populatie in toom moet houden door bewust dieren af te schieten.

En dan het dierenleed. Tja, een vos eet ganzen-kuikens. Een veulen gaat dood door de kou (en wordt door raven opgegeten). Fraai gefilmd in De Nieuwe Wildernis. Hier kan ik me niet zo druk om maken. Hendrik #46 schrijft terecht natuur=dierenleed. Ik ga me pas echt zorgen maken als we zover doorgeschoten zijn in grachtengordel-diervriendelijkheid-eko-uit-een-pakje-duurzaamheid dat we niet meer inzien dat de natuur ruw, rauw, oneerlijk en vol met leed zit. Met de Amsterdamse-Biologisch denken heb ik niks. Maar handen af van de laatste stukjes echte natuur. Handen af van de OVP (op jaarlijke afschieten na, de mens als top-predator).

\

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.