Bas Groeneweg in het zonnetje gezet – hoe een superondernemer van AMAP een industriestandaard maakt

Bas Groeneweg is directeur en eigenaar van Perfotec. Eigenlijk had ik Bas -gezien zijn prestaties- al lang eerder een keertje in het zonnetje moeten zetten, maar nu is de aanleiding wat mij betreft het winnen van de Accenture Innovation Award. Lang geleden –TOP bestond net- kwamen twee directeuren –Bas en ondergetekende- elkaar tegen. Echt toeval was het niet, er zijn immers niet veel experts die werkzaam zijn in de fresh-convenience sector (gesneden groente en fruit), maar toch, het klikte gelukkig tussen ons.


Bas is uitvinder van online-laserperforatie systeem met automatisch permeabiliteit controle (OTR) via een camera systeem. Ik was gelijk gefascineerd. “Dit kon een belangrijke disruptieve doorbraak worden om de houdbaarheid te verlengen en daarmee vooral een bijdrage te leveren aan voedselverspilling”. De theorie achter gasverpakkingen (MAP, zie ook verpakkingstechnologie @ WUR) had ik voldoende geleerd van Pol Tijskens. En via TOP collega Eugene Schijvens leerde ik in de eerste vijf jaar van mijn carrière alles over de fysiologie van (gesneden) groente en praktijk. Kortom, gelijk zag ik en het belang, maar tevens ook de uitdaging. Bas kon (kan) heel enthousiast vertellen over ‘hele kleine gaatjes’ die uiteindelijk heel belangrijk zijn voor houdbaarheid. We raakte aan de praat. Over MAP en lasers maar zeker ook over ondernemerschap, de verkoop van nieuwe technologie en het ‘overtuigen van klanten’. En natuurlijk over de vraag hoe samen te werken.

Ik had op dat moment net “Crossing the Chasm” gelezen en adviseerde hem dit boek te lezen. Kort daarna spraken we weer eens over zijn lasers. Er was veel onderzoek nodig bij klanten om deze lasers ‘in te regelen’ en dat koste meer tijd dan je zou mogen verwachten als onderdeel van reguliere verkoop. Al pratende kwamen we tot een ‘uitvinding’ die we nu kennen als ‘de ademhalingsmeter’. De resultaten van deze ademhalingsmeter worden gebruikt in een stukje software (www.amap-technology.com) en dit stukje software geeft vervolgens weer de setpoint van de lasers van Perfotec. Het AMAP technologie platform (zie filmpjes hieronder) was geboren. En hiermee heeft Perfotec afgelopen week geheel terecht de Accenture Innovatie Award gewonnen.



Als mede-ondernemer gun ik Bas meer dan wie dan ook zijn succes, heeft visie en is creatief. Hij werkt er natuurlijk ook het heel hard voor, is verder altijd positief en weet dat het overtuigen van klanten een grote uitdaging is. Zijn doorzettingsvermogen en aanpak is daarom voor mij een grote bron van inspiratie. Bas is wat mij betreft het voorbeeld van een high-tech MKB ondernemer en verdient ons respect en vooral verdient hij succes. Wat ik helemaal waardeer aan Bas is dat hij in onze onderlinge relatie heel loyaal is (en wij ook zijn richting op hoor!). Bas weet dat je in samenwerkingen naar win-win moet werken waarbij de gunfactor voldoende aanwezig moet zijn. Samen investeren ** (lees kosten vooraf delen) vinden een hoop ondernemers wel leuk, maar zo gauw er verdient kan worden, zijn veel ondernemers veel minder op het ‘delen’. Bas zit totaal niet zo in elkaar. En juist dat maakt hem tot een geweldig TOP-partner. Naast Pascalisatie en PurePulse is AMAP immers ons belangrijkste technologie platform bij TOP. Ik hoop –en verwacht- dat projectleider en AMAP ambassadeur Joyce Schroot en Bas Groeneweg nog veel van zich laten horen (we hebben nog twee innovatie's in de pijplijn zitten).


** AMAP was er niet gekomen dankzij het enige echte open innovatie programma dat loopt : Food & Nutrition Delta van Kees de Gooijer. Dit subsidieprogramma is helemaal gericht op DOEN en MKB ondernemers die hun nek uitsteken. Ik hoop dat de nieuwe regering dit programma met resultaat in stand houdt (zie mijn tips).

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!