Bacteriën in onze darm communiceren met ons afweerstelsel

Deze week heb ik een twitter discussie gevoerd op het scherpst van de snede. Zo scherp dat ik via 'de achterkant' een e-mail kreeg dat ik niet zo vriendelijk was en via de 'twitter voorkant' kreeg ik zelf eens tweet waar ik werd vergeleken met Van Gaal. Tja, ik heb twee slechte eigenschappen: (a) ik kan de dominee uithangen, oreren dus. En (2) debatteren op inhoud vind ik enorm leuk, en natuurlijk probeer ik dan 'gelijk' te krijgen (it's an intellectual battle you know). Enfin, debatteren via twitter bevalt niet echt, voor moeilijke onderwerpen zijn 140 tekens gewoon te weinig. Waar ging het over.

Het ging over vaccinatie, over pathogen, over weerstand (?) en over imuumsystemen. Spijtig genoeg gingen al deze onderwerpen door elkaar heen lopen, mijn eenvoudige stelling was "vaccinatie tegen bacteriologische voedselpathogenen kan niet". Dat zou immers gemakkelijk zijn, ik zou dan wel een vaccinatie prik willen hebben tegen e-coli, listeria, salmonella en nog een paar van die vervelende rakkers (zie ook bad bug book van de FDA). Natuurlijk kreeg ik gelijk te horen dat ik niets wist van darmflora, en laat ik eerlijk zijn, dat weet ik ook niet. Maar toevallig weet ik wel genoeg van voedselonveiligheid om mijn stelling te poneren.


Vermoedelijk -maar nogmaals zeker weet ik het niet- is er gewoon een dosis response relatie te vinden tussen dosis van pathogen en de kans op ziek worden. Het gros van de pathogen micro-organismen maakt namelijk gewoon een toxine -of te wel een ziek makende molecuul- aan. Ik denk echter dat de symptomen van 'dat ziek zijn' kortom de effecten verschillen van mens tot mens dan dat daar het -voor mij vage begrip- weerstand een rol speelt. Jonge en oude mensen kunnen veel zieker worden dan 'gezonde' gewone mensen van een bepaalde dosis. Standaard toxicologie dus. Risico = kans x effect.

Zonet las ik wel iets grappigs in de Elsevier dat hier mee te maken heeft:
Onze darmen zitten vol vriendelijke bacterien. Tot nu toe werd gedacht dat ons afweerstelsel daar niet op reageert omdat die bacterien niet worden 'gezien'. Maar in Science schrijven onderzoekers dat een van de vriendelijke bacterien, Bacteroides fragilis, een signaal afgeeft aan T-cellen, menselijke afweercellen, met als boodschap dat deze bacterie niet hoeft te worden aangevallen. De bacterien manipuleren dus ons afweerstelsel omdat onze darm hun huis is.


Ook ik dacht dat onze darmen tot het externe milieu hoorde en dat alleen kleine 'moleculen' door de darmwand konden migreren. Er is dus wel degelijk communicatie mogelijk tussen ons interne milieu en het externe milieu (onze darmen). Leuk feitje. Over darmflora en het effect op onze gezondheid is zeker nog niet het laatste woord gezegd denk ik. Richting al mijn twitter vriendjes wil ik wel aangeven niet meer in zo'n fel inhoudelijk debat te zullen stappen. Uiteraard zal ik voorzichtig blijven communiceren over onderwerpen die buiten mijn scope of expertise vallen. Darmflora en gezondheid is een voorbeeld van zo'n onderwerp.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!